Hoe je een teleseminar inzet om meer cliënten te krijgen

Ondanks dat het fenomeen teleseminars als marketinginstrument steeds meer bekendheid krijgt, zijn er nog veel professionals die er niets of nauwelijks iets van af weten. Ik wil je er graag meer over vertellen omdat het een hele mooie manier is meer cliënten te krijgen.

Wat is nu precies een teleseminar?

Een teleseminar is het geven van een seminar of lezing via de telefoon. Je publiek is een groep geïnteresseerde luisteraars die ‘aan de andere kant van de lijn’ horen wat jij te vertellen hebt over een specifiek onderwerp. Dankzij eenvoudige webtools kan het aantal bellers van enkele tien- tot honderdtallen gefaciliteerd worden! Zelf gebruik ik hiervoor www.teminar.com.

Waar gaat een teleseminar over?

Het onderwerp van je teleseminar gaat natuurlijk over iets waar jij 1) als expert iets zinvols over weet te vertellen en 2) waarde toevoegt aan de deelnemers. Dit laatste is het belangrijkste criterium, omdat dit geïnteresseerden uitnodigt naar jouw teleseminar te luisteren. De kunst is hiervoor een pakkende titel te bedenken die inspeelt op een belangrijke behoefte waarvoor jij een oplossing biedt. Zoals ‘5 succesfactoren om blijvend gewicht te verliezen’, ‘moeiteloos communiceren met je ‘lastige’ kinderen’, ‘3 makkelijk toe te passen tips om chronische stress te verminderen’, ‘hoe krijg ik binnen één dag mijn nieuwe pup zindelijk’. Aan jou dan de schone taak om de verwachting die de titel schept, waar te maken!

Wat zijn de voordelen van een teleminar?

  • Het gemak van het geven en ontvangen van waardevolle informatie is één van de grootste voordelen. Je hoeft er de deur niet vooruit en kunt thuis in je luie stoel de teleseminar geven of beluisteren.
  • Daarnaast bereik je met één telefoontje heel veel mensen in één keer zonder gebonden te zijn aan grenzen en afstanden. Op het moment dat je een lezing geeft op een fysieke locatie zal reisafstand en reistijd een criterium worden waardoor mensen wel of niet naar je lezing komen. Met een teleseminar maakt het niet uit waar je luisteraar woont; je hebt meteen een landelijk zo niet internationaal bereik. Ook belangrijk als je niet landelijk of internationaal werkt. Een deelnemer die 200 kilometer verderop woont, kan misschien weer iemand kennen die in jouw werkgebied woont en zo ooit eens ambassadeur voor jou zijn.
  • Natuurlijk is het vergroten van je zichtbaarheid en expertstatus een belangrijk voordeel van dit instrument. Geïnteresseerden krijgen hierdoor de kans je te leren kennen, aardig te vinden en te vertrouwen door de waarde die je biedt door gratis je adviezen te geven.
  • De kosten zijn nihil. Voor de telefoonkosten wordt er door Teminar 9 cent per minuut berekend. Dit is dan exclusief eventuele kosten als er gebeld wordt met een mobiele telefoon. Deze kosten zijn verder voor rekening van de deelnemer zelf. Hier staat tegenover dat de deelnemer verder geen entreegeld hoeft te betalen voor jouw lezing of reiskosten hoeft te maken.
  • Deelnemers aan de teleseminar kunnen in de gelegenheid worden gesteld om vragen te stellen. Hiervoor heb je bijvoorbeeld via Teminar een bedieningspaneel via hun site op internet beschikbaar, waarmee je op eenvoudige wijze de verbinding met je bellers kunt managen. Door deze interactie met deelnemers versterk jij het beeld van je deskundigheid en is de betreffende persoon als het goed is blij met het persoonlijke antwoord.
  • Het is een effectief instrument om je maillijst op te bouwen en uit te breiden.
  • Daarnaast kun je het als wervingsactie inzetten om op het eind een bepaald product of dienst aan te bieden. Als je bijvoorbeeld een cursus gaat starten, is een teleseminar een handige manier om op het eind van je verhaal de cursus te promoten.
  • Het is een hele veilige manier om te spreken voor een onzichtbaar publiek. Daarnaast kun je de tekst van je seminar uitwerken en als het ware vertellend voorlezen.
  • Nog een laatste mooi voordeel: een teleseminar kan worden opgenomen op een MP3 en beschikbaar worden gesteld aan alle deelnemers. Ook als iemand dus net niet zou kunnen op de dag en tijdstip dat jij je seminar geeft, hij of zij kan het later dan altijd beluisteren via de MP3. In de praktijk blijkt dat de meeste deelnemers gebruik maken van deze mogelijkheid. Dat is ook helemaal niet erg! Jij hebt ze hierdoor op jouw maillijst staan, waardoor jij ze weer kunt benaderen als jij iets waardevols te delen hebt via een artikel, blog e.d.

 Hoe organiseer je een teleseminar?

Hier geef je ik je een 10 stappenplan dat je als checklist kunt volgen als je een teleseminar wilt organiseren.

  1. Bedenk een onderwerp met een pakkende titel. Hou maximaal één uur aan waarvan één kwartier voor vragen.
  2. Prik een datum en tijdstip voor je teleseminar via www.teminar.com (je kunt hier kosteloos een account afsluiten).
  3. Maak een wervende uitnodigingsmail en pagina op je website over deze teleseminar.
  4. Zorg voor een aanmeldoptie. Men kan zich via de mail aanmelden, maar als je zoals ik gebruik maak van een speciale (gratis) webtool als YMLP dan kun je dit automatiseren.
  5. Promoot dan regelmatig je teleseminar onder andere via social media (o.a. Twitter, FaceBook, Hyves en eventueel LinkedIn)
  6. Maak de inhoud van je teleseminar. Zelf doe ik dat pas als ik de uitnodiging verspreid heb. Ik verlies zo geen onnodige tijd en heb een stok achter de deur dat ik nu ook echt die inhoud moet maken :-).
  7. Zorg dat de deelnemers voor de teleseminar alle benodigde inbelgegevens krijgen. Herinner ze uiterlijk een dag van te voren of op de dag zelf dat morgenavond of vanavond het teleseminar plaatsvindt.
  8. Plan op tijd een half uurtje tot uurtje ruimte in om even vertrouwd te raken met het bedieningspaneel van Teminar en doe een korte test. Er is een duidelijke handleiding, maar als je er niet uitkomt, bel dan de helpdesk.
  9. Geef dan het seminar op de gecommuniceerde tijd.
  10. Na afloop van het seminar zorg je dat alle deelnemers de MP3 krijgen. Deze kun je op je eigen site zetten of is door de deelnemers via Teminar te downloaden.

Laatste tip

Ondanks dat ik het in het begin zelf super spannend vond een teleseminar te geven, heb ik ontdekt dat het een erg simpel, veilig én leuk toe te passen instrument is. Je kunt per slot van rekening met geïnteresseerd publiek je kennis delen en ze meteen iets waardevols bieden. Als je niet (zo) vertrouwd bent met een teleseminar meld je dan eens aan voor een teleseminar van iemand anders. Bij voorkeur over een onderwerp dat je interesseert en kijk (via de mails) en luister hoe hij of zij dit aanpakt. Wie weet organiseer ik er zelf binnenkort weer eens één vanuit Bloeiende Praktijk of Afvallen als Spirituele Oefening :-).

Jouw reactie is zeer welkom